Cinci semne ale anxietății în pandemie. Cum se combate și tratează afecțiunea?

Anxietatea este una dintre emoțiile fundamentale ale vieții, fără de care supravieturea și dezvoltarea umană nu pot fi concepute. Astfel, toți simțim anxietate, aceasta putând fi chiar un factor ce uneori ajută la mobilizarea resurselor în fața obstacolelor dificile. Cât de des și cât de intens simțim această emoție și ce mecanisme avem pentru a regla starea de anxietate, variază de la persoană la persoană. Cu toate acestea, atunci când ajunge la un nivel de intensitate sever pe o perioadă îndelungată, interferând cu capacitatea de a funcționa zilnic în mod satisfăcător, anxietatea se poate constitui într-una dintre cele mai des întâlnite tulburări – tulburarea de anxietate.

Tulburările de anxietate sunt caracterizate prin frică și îngrijorare constante și copleșitoare, trăiri care pot acapara toate resursele de energie vitală și modifică semnificativ cursul firesc al existenței noastre. Din fericire, cu tratament psihologic și/sau psihiatric adecvat, persoanele care suferă de anxietate pot reveni la o viață normală.

Într-o perioadă dominată în continuare de restricții pentru evitarea răspândirii COVID-19, anxietatea este un fenomen des întâlnit în România, dar și la nivel global.

Anxietatea apare atunci când gândim și acționăm într-o manieră îngrijorătoare în fața unei situații neobișnuite. „Din păcate, în contextul pandemiei, acest tip de comportament este reprezentativ pentru mulți dintre oameni. Spre exemplu, de la începutul stării de urgență din 2020, conform unui studiu, 42% dintre români au raportat o înrăutățire a stresului, iar aproximativ o treime dintre cei intervievați au raportat o înrăutățire a nervozității”, spune Iulian Dinu, președintele Asociației Internaționale de Psihologie, Nutriție, Sport și Fitness (AIPNSF), entitate care își propune, printre altele, să combată obezitatea și să mărească gradul de conștientizare a anxietății în rândul românilor.

În cadrul unui chestionar realizat în această perioadă de incertitudine, românii au recunoscut că sunt afectați în special de situația economiei, de propria situație financiară și de sănătatea fizică.

Iată care sunt cele mai cunoscute semne ale anxietății:

1. Simptome asociate cu zona capului: migrene, presiune în zona capului, prezența unui bâzâit, vibrație sau a altor tipuri de sunete, încordare la nivelul gâtului sau umărului, pulsații în ureche și chiar reducerea auzului.

„Sunt cele mai frecvente simptome ale anxietății. Putem descrie anxietatea ca fiind o stare de neliniște pe care o resimțim în tot corpul și care ne umple mintea cu îndoieli, îngrijorări, obsesii și presupuneri negative referitoare la evenimente din viitor. Anual, aproximativ un sfert din populația Europei se confrunta cu simptome de anxietate și depresie, arată Organizația Mondiala a Sănătății. ”, spune Liviu Chiorean – psiholog clinician si psihoterapeut, membru al AIPNSF.

2. Simptome la nivelul sistemului digestiv: gaze și flatulență excesivă, senzația de nod în gât, dereglarea tranzitului, dificultate la înghițire, pierderea apetitului, dureri abdominale și arsuri, tulburări digestive.

„Sunt unele persoane cu tulburări serioase ale sistemului digestiv, altele urinează frecvent. Simptomele pot diferi mult de la o persoană la alta, de aceea e nevoie de un consult de specialitate atunci când starea de sănătate se deteriorează”, adaugă Liviu Chiorean

3. Simptome la nivelul pielii: mâncărime, amorțeanlă, furnicături, înroșirea pielii la nivelul feței sau gâtului, mâini sau picioare reci în exces.

„Aceste simptome pot fi urmate și de senzația de a nu mai putea mișca mâinile și picioarele sau de acea senzație de sfârșeală”, explică Liviu Chiorean

4. Simptome la nivelul ochilor: vedere încețoșată, ochi uscați, ochi sensibili la lumină, pupile dilatate sau contractate.

5. Simptome asociate cu mintea și gândirea: senzație de rău, dificultate în concentrare, teamă, coșmaruri, reducerea capacității de învățare, gânduri și imagini mentale blocate.

„Te simți de parcă ai fi captiv într-o lume a ta din care îți este greu să ieși. Simți teamă, ești ușor distrat, nu te poți concentra și, uneori, ai senzația că ai lumea pe umerii tăi. Cam așa te simți atunci când suferi de anxietate”, spune Liviu Chiorean

Cum scăpăm de starea de anxietate?

„Fiindcă tot mai multă lumea se confuntă cu stări de anxietate, însă nu realizează acest lucru, unul dintre obiectivele Asociației Internaționale de Psihologie, Nutriție, Sport și Fitness este de a-i ajuta pe cei din comunitatea noastră să conștientizeze această afecțiune și să o combată. Sunt mai multe metode de a combate această afecțiune, schimbarea stilului de viață prin includerea exercițiilor fizice în rutină, printr-un nou stil alimentar. Ședințele de relaxare și meditație sunt o metodă bună de combatere și tratare a anxietății”, spune Iulian Dinu, președinte AIPNSF.

Psihologul Liviu Chiorean, membru AIPNSF, a completat: Desigur, atunci când simptomele persistă, e nevoie de un consult de speciaitate la medicul psihiatru. Fără rușine și fără teamă. Tratamentul este unul psihologic, poate include ședințe de psihoterapie, iar tratamentul medicamentos este unul secundar. E important de știut că pentru a scăpa de aceste senzații care îți fac rău primul pas este să le conștientizezi și să discuți cu cei din jur sau cu un specialist. Prin workshop-uri și diferite programe implementate de către asociația noastră sperăm să mărim gradul de conștientizare asupra anxietății în rândul populației”.

    Fă parte din echipa noastră și contribuie activ la schimbarea în bine a societății!