Alimentația sănătoasă: O sursă de energie

înseamnă stil de viață sănătos?

Mulți dintre noi asociem stilul de viață sănătos cu slăbitul și dietele. Cu siguranță, te vă ajuta să slăbești, însă o viață sănătoasă și echilibrată implică mult mai multe.

Organizația Mondială a Sănătății (OMS) definește sănătatea că fiind o “stare de bunăstare fizică, mentală și socială completă și nu doar absența bolii”.

Un stil de viață sănătos este un cumul de aspecte, de la sănătatea corpului fizic, la cea psihică, emoțională, spirituală, relațională și financiară. Printre cele mai “vizibile” beneficii ale unui stil de viață sănătos, se numără faptul că te simți nemaipomenit, ai mai multă energie, te poți concentra mai bine și te îmbolnăvești mai rar – sau, de ce nu, deloc).

Nu se poate spune că unul este mai important ca altul, dar desigur, fără o alimentație sănătoasă și suficiente ore de somn nu poți face nimic.

Alimentația sănătoasă: O sursă de energie

Poate ai auzit de Piramida alimentației sănătoase. Asemenea anunțurilor de la TV, și aceasta ne spune că “pentru o viață sănătoasă, consumați fructe și legume în fiecare zi” și “evitați excesul de sare, zahăr și grăsimi”. Așa că oricât de enervantă ar fi pauza publicitară, privește partea plină a paharului – cu fiecare pauză vei primi un reminder că ți-ai propus să urmezi un stil de viață sănătos.

Pentru o alimentație sănătoasă, nutriționiștii recomandă să se combine alimente din toate categoriile, dar cu măsură și la ore potrivite.

Ce să mănânci pentru a avea un stil de viață sănătos ?

Consumă predominant alimente naturale, de origine vegetală cum ar fi fructele, legumele și leguminoasele (fasole, linte, năut), zarzavaturi, cerealele integrale (orez brun, paste din făina integrală, secara, ovăz, etc.) și uleiurile. Acestea sunt cele care iți dau energie.


Optează pentru fructe și legume proaspete, ideal locale și de sezon. În extra-sezon acestea sunt culese mai devreme, răcite și încălzite, ceea ce le ia din gust. De asemenea, dacă sunt de import, durează mai mult până când ajung la noi pe piață, astfel că își pierd parte gust și din nutrienți.

Healthy balanced dieting concept. Selection of rich fiber sources vegan food. Vegetables fruit seeds beans ingredients for cooking. Copy space background

Pentru proteine, alegeți carne slabă (pui, iepure, mușchiuleț de porc) și pește și ouă proaspete.

Lactatele sunt principala sursă de calciu, însă optează pentru lactate cu conținut redus de grăsimi (în mod natural), de preferat cele fermentate (iaurt, kefir, lapte bătut, sana). Asta înseamnă că brânză topită, cașcavalul sau variantele de lapte sau iaurt cu adaos de fructe, zahăr sau dulceață se consumă mai cu prudență.

Se recomandă și alimente precum nucile (romanești, alune, caju, migdale) și semințele (în, susan, floarea soarelui, dovleac), însă crude și simple fară alte adaosuri. Superalimentele iarăși ajută extrem de mult la o stare de sănătate mai buna – de la prafuri cum ar fi spirulina, chlorella, iarba de grâu, maca, la germeni și vlăstari (care conțin multe proteine, fibre, grăsimi sănătoase și minerale).

Alege gustări sănătoase cum ar fi fructele proaspete, fructele uscate (caise, smochine, curmale, goji) dar cu măsură, legumele, nucile sau  iaurturile simple.

            În vârful piramidei se află carnea roșie, pâinea și pastele din faină albă, untul și margarina, dulciurile sau băuturile pe bază de zahăr, cartofii și orice alte produe rafinate (semi-preparate, conserve, mezeluri, alimente cu ingrediente despre care nu ai auzit sau al căror nume nici nu poți să îl pronunți, etc.).

Evită consumul de alcool, fumatul și renunță la orice alte astfel de vicii. Nu te păcăli singur spunandu-ți că o alimentație sănătoasă compensează efectele nocive pe care acestea le au asupra corpului.ită consumul de alcool, fumatul și renunță la orice alte astfel de vicii. Nu te păcăli singur spunandu-ți că o alimentație sănătoasă compensează efectele nocive pe care acestea le au asupra corpului.

Daca poți și ai resurse, încearcă să cumperi alimente bio, organice sau tradiționale din surse sigure care nu au folosit insecticite, pesticide, furaje chimice, hormoni de creștere și alte practici nocive.

whisky and cigarettes, unhealthy lifestile, lonely drinking at night

Desigur, să nu uitam și că modul de preparare are un rol important dacă vrei să urmezi un stil de viață sănătos. Se recomandă o dietă bogată în alimente neprocesate termic, iar cele gătite să fie făcute la aburi, la cuptor, pe grătar, fierte sau sote. Practic orice formă în afara de prăjit sau pane – redu consumul de mâncăruri prăjite pe cât posibil.

Apa hidratează și curăță organismul

Este bine să începi ziua cu 1-2 pahare de apă călduță în care storci și o jumătate de lămâie dacă organismul tău o suportă. Aceasta are rolul de a curăța organismul, comparativ cu apa pe care o bei pe parcursul zilei, care are rol de hidratare. Se recomandă să bei apa la temperatura camerei sau chiar călduță, cu înghițituri mici la intervale foarte mici de timp, pentru o mai buna asimilare. În general, se spune că este bine să consumi 1,5-2 litri de apă pe zi.

whisky and cigarettes, unhealthy lifestile, lonely drinking at night

În categoria lichidelor, intră desigur și băuturile îndulcite, însă daca vrei să ai un stil de viață sănătos, apa potabilă este cea mai indicată. Pentru un aport suplimentar de vitamine și minerale, între mese, te poți orienta și către ceaiuri neindulcite (sau îndulcite cu miere), apa infuzată cu fructe sau legume sau sucuri proaspecte de fructe, legume și verdețuri.

Apa hidratează și curăță organismul

Răspunsul este depinde. Sunt multe păreri legate de ore, și la fel de multe legate de numărul de mese. Cea mai frecventă este de trei mese principale și doua gustări, unde ultima masă ar trebui să fie înainte de ora 18:00 pentru a-i da organismului timp să digere mâncarea înainte de culcare (în general, alimentele părăsesc stomacul în 4-5 ore).

Altfel, somnul este afectat pentru că în timpul somnului organismul intră în post intermitent (fasting) și folosește acest interval pentru a se reface. Dar daca tu îl forțezi să digere, cu siguranță nu îi dai voie să se focuseze pe refacere și nu te vei trezi prea odihnit a doua zi.

Specialiștii recomanda să treacă minim cinci ore intre mesele principale, iar dacă se iau și gustări, acestea să fie la minim trei ore de la masă și doua înainte de următoarea.

    Fă parte din echipa noastră și contribuie activ la schimbarea în bine a societății!